Stage China - Reisverslagen van Elles von D - WaarBenJij.nu Stage China - Reisverslagen van Elles von D - WaarBenJij.nu

Stage China

Mijn eerste grote reis heeft de bestemming Ordos. Binnen mijn masteropleiding "Environmental Biology - Ecology and Natural Resources Management - doe ik een onderzoek naar verwoestijning. Veel Chinezen ondervinden overlast van deze ontwikkeling. Zo wordt Beijing jaarlijks geteisterd door zandstormen en raken grote stukken grond onbruikbaar voor landbouwgrond. Een belangrijke oorzaak van deze problematiek is overbegrazing. De afgelopen decennia is de bevolkingsgrootte in de kwetsbare gebieden sterk toegenomen. Hierdoor is ook het landgebruik sterk geïntensifieerd. Planten kunnen zich tot op zekere hoogte herstellen wanneer zij worden beschadigd door herbivoren. Wanneer de schade echter te groot wordt, zullen planten afsterven. Hierdoor ontstaan lege plekken in de zanderige en droge ondergrond. Plekken waar de wind vrij spel op heeft. Deze losse zanden kunnen vervolgens andere planten overstuiven en het probleem verergeren. Op deze manier ontstaan ook zandstormen en spreiden woestijnen zich uit. China probeert verwoestijning tegen te gaan door begrazing te beperken en nieuwe gewassen aan te planten, zodat het losse zand wordt vastgelegd. Niet alle planten zijn even geschikt voor deze taak. In mijn onderzoek kijk ik naar twee locale plantensoorten. Ik onderzoek hoe deze planten kunnen groeien en bodem kunnen vastleggen onder invloed van begrazing en vertrapping.